حماسه سرایی تصویری در شاهنامه ی شاه طهماسبی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زهرا محمدنژاد
- استاد راهنما بهرام کلهرنیا حافظ میرآفتابی
- سال انتشار 1393
چکیده
حماسه صورت هنری از مجموعه عواطف و احساسات مردمان یک سرزمین است که طی روزگاران دراز، در ادبیات ملل پدیدار شده است.اما ادبیات حماسی فراگیر و مشمول همه سرزمین ها نیست، حماسه در سرزمینی می جوشد و می خروشد که دارای اساطیر و تاریخی دیربا باشد و ایران کشوری است که این ویژگی ها را داراست.شعرای بسیاری، تا به امروز داستان ها و تاریخ این سرزمین را به نظم کشیده اند، اما هیچ یک از آنها نتوانسته است همانند فردوسی مجد و افتخارات فراموش شده را به خاطر فرزندان این مرز و بوم آورد.این اثر مجموعه ای از پندهای گران مایه در قالب مضامین اساطیری و داستانهای افسانه ای ایران است که به شیوه بدیع و حماسی سروده شده است.این اثر ارزشمند که روح جوانمردی و غیرت ملی و دینی ایرانیان را مورد ستایش قرار می دهد، همواره مورد توجه دربارهای گذشته ایران و هنرمندان نگارگر بوده است. در میان این نسخه ها، شاهنامه شاه طهماسبی ارزشمندترین و نفیس ترین آنها محسوب می شود که به دستور شاه اسماعیل صفوی، توسط هنرمندان طراز اول مکتب تبریز صفوی آفریده شد و اکثریت تصاویر آن را مضامین حماسی تشکیل می دهد.هدف از این پژوهش بررسی حماسه تصویری در شاهنامه شاه طهماسبی می باشد و بعد از آن با دلایل قابل دفاع به بازسازی و روز آمد کردن عناصر گوناگون این شاهنامه در آثار تصویر سازی خود مبادرت خواهم نمود. گردآوری اطلاعات در بخش نظری پژوهش به شیوه کتابخانه ای می باشد و در فصل چهارم به تحلیل و توصیف ده نگاره با مضمون حماسی از شاهنامه شاه طهماسبی ، با استناد به جدول های طراحی شده می پردازد.و از نقطه نظر تطبیق متن با تصاویر به نتایجی دست یافته است.
منابع مشابه
بازنمایی قزلباشها در نگارههای شاهنامه طهماسبی
قزلباشها از مهمترین عوامل قدرت در دوره صفوی بودهاند که نزدیک به یک قرن، مهمترین مناصب نظامی و سیاسی ایران را دراختیار داشتند. آنها نقش اصلی را در بهقدرت رسیدن صفویان ایفا کردند. همزمان با قدرت قزلباشها، تصویرسازی شاهنامه طهماسبی بهدستور شاهاسماعیلاول (905-930/1499-1523) آغاز شد و در زمان سلطنت شاهطهماسباول (930-984/1523-1576) پایان پذیرفت و قزلباشان که مشخصه اصلی آنها، کلاههای ...
متن کاملتوصیف نمودهای اهریمنی در نگارههای شاهنامه طهماسبی
آریاییان باستان به دو نیروی راستی و نظم، و دروغ و بینظمی باور داشتند و بعدها این اندیشه در آیین زردشتی گستردهتر شد و همه هستی و اجزا و حوادث آن را دربرگرفت. نواندیشیها و نوآوردههای زردشت و آیینش عاملی بس مهم در سقوط خدایان کهن آریایی و رانده شدن بسیاریشان به حوزه بدی و بینظمی بود. گروهی از خدایانِ بیرون آمده از جهان خدایی به حماسهها وارد شدند و نقش ضدقهرمانان و گاه قهرمانان را بر عهده گرف...
متن کاملنگاره های شاهنامه طهماسبی
گرچه نسخه برگردان کردن بخش های هنری یک نسخه خطی، سال هاست در خارج از ایران رواج دارد، در سال های اخیر شاهد طبع این گونه آثار در ایران هستیم. از نمونه خارجی این گونه کتاب ها می توان به نسخه برگردان نگاره های شاهنامه لنینگراد (1985م.) و نمونه های داخلی می توان به نسخه برگردان نگاره های خاوران نامه (1383ش.) اشاره کرد. نگاره های نسخه خطی شاهنامه طهماسبی، قبلاً معروف به شاهنامه هوتون، از خوش اقبال تر...
متن کاملمقاله بازنمایی زال کودکی اسطوره ای در نگاره ای از شاهنامه شاه طهماسبی (با استفاده از رویکرد بینامتنیت)
داستان هایی که دارای قدرت تاثیریِ جهانی هستند، برخوردار از عناصر ساختاری مشترک و جهان شمولی تحت عنوان کهن الگوی سفر قهرمان می باشند که در آنها به مضامینی از جمله مضمون کودکان اسطوره ای (رها شده) پرداخته شده است. مؤید این مطلب کتاب شاهنامه فردوسی است. متنی جامع و سرچشمه ای که بارها و بارها مورد استفاده یِ هنرمندان مختلف از جمله نگارگران قرار گرفته است. بررسی موفقیت نگارگرانِ این نگاره ها در بازنما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023